-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12980 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چگونه مي توانيم مرجع تقليد خود را انتخاب كنيم، اگر بگوييم كسي را به عنوان مجتهد خودم انتخاب كنم درست است يا بايد در حضور كسي اين كار انجام شود؟



لازم نيست انتخاب مرجع تقليد در حضور ديگران باشد. همين كه بين خود و خداي عزوجل تصميم بگيريد كه يكي از مراجع شناخته شده را كه واجد شرايط هستند انتخاب كنيد و بر اساس فتاواي او عمل كنيد صحيح است.

در پاسخ به سؤال شما خواهر گرامي ابتدا شرايط مجتهدي كه بايد از او تقليد كرد را از زبان امام خميني (ره) بيان ميكنيم، ايشان در رساله عمليه مسأله 2 مي فرمايند: از مجتهدي بايد تقليد كرد كه مرد، عاقل، بالغ و شيعه دوازده امامي و حلال زاده و عادل باشد و از مجتهد هاي ديگر اعلم باشد يعني در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدهاي زمان خود استادتر باشد.

حال با توجه به اين شرايط انتخاب مرجع تقليدي كه داراي صلاحيت باشد به يكي از سه روش زير است:

الف)- اينكه خود مكلف اهل تشخيص باشد و اعلم را بشناسد . ب)- به دو نفر عالم عادل مراجعهكند. ج)- از روي شهرتي كه بين علما در مورد يك مرجع خاص است بفهمد او اعلم است .

با ذكر اين مقدمه مشخص شد اين به عهده خود مكلف است كه اگر اهل تشخيص نيست (كه عموماً افرادي كه اهل تشخيص بوده و داراي علم جامع و كافي حوزوي باشند كم هستند) يا به دو عالم عادل مراجعه كند و يا از راه سوم اقدام كند كه خوشبختانه اساتيد محترم جامعه مدرسين جامعه علميه قم پس از ارتحال مرحوم آيت الله اراكي با توجه به سوالات مكرر مردم در اين زمينه اعلام نمودند مراجعه و تقليد از هر يك از افراد ذيل جايز و رافع تكليف است:

الف)- آيت ا... خامنه اي

ب)- آيت ا... فاضل لنكراني

ج)- آيت ا... زنجاني

د)- آيت ا... وحيد خراساني

ه)- آيت ا... تبريزي

و)- آيت ا... بهجت

ز)- آيت ا... ناصر مكارم شيرازي





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.